Autorud Online - kupuj tak, jak Ci wygodnie

Nowy Opel Zafira - idealny na dalekie podróże

30.07.2019 r.

Kompaktowy minivan, technicznie spokrewniony z Astrą, obecny jest na rynku już ponad 20 lat. W 2019 roku Opel zaprezentował jego najnowszą generację, rewolucyjną w stosunku do wcześniejszych wcieleń przede wszystkim z uwagi na rozmiary i liczbę wariantów.

Opel Zafira to pierwszy minivan, który miał trzeci rząd siedzeń, dzięki któremu mógł przewieźć nawet siedem osób. Model ten zadebiutował podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku, jednak w sprzedaży pojawił się dopiero w 1999 roku. W tym czasie był to jedyny van produkowany przez niemiecką markę.

Druga generacja, stworzona na płycie podłogowej modelu Astra III, została zaprezentowana na salonie samochodowym w Genewie w 2005 roku. Produkcja tego modelu odbywała się w zakładach Opla w Bochum w Niemczech oraz w Gliwicach w Polsce.

W 2011 roku światło dzienne ujrzała kolejna, trzecia już generacja Zafiry. Auto zyskało przyrostek Tourer, aby wyraźniej odróżniać się od produkowanej dalej drugiej generacji auta, znacząco mniejszego od następczyni.

Historia czwartej generacji modelu ma ścisły związek z przejęciem niemieckiego Opla przez francuski koncern PSA Peugeot Citroen. Z racji, że trzecie wcielenie sprzedawało się coraz słabiej, co wiązało się ze wzrostem zainteresowania SUV-ami kosztem minivanów, niemiecka marka nie zdecydowała się na wprowadzanie następcy w postaci kompaktowego vana.

Sięgnięto zatem po rozwiązania rodem z Francji i nowa Zafira jest bliźniaczą konstrukcją Peugeota Travellera i Citroena Spacetourera oraz Toyoty Proace Verso.

Wiele możliwości 

Zafira bardzo urosła i stała się bardziej wszechstronna. Do polskich salonów wjedzie po wakacjach. Klienci będą mieć do wyboru trzy warianty długości nadwozia: Compact - 4,6 m, Long - 4,95 m oraz Extra Long - 5,3 m. 

Ponadto minivan Opla ma cztery wersje wyposażenia: Family, Family Elite, Business oraz Business VIP. Dwie pierwsze mają być odpowiedzią na potrzeby dużej rodziny, z kolei warianty biznesowe oferują większe możliwości aranżacji przedziału pasażerskiego.

Mimo 201 cm szerokości i 189 cm wysokości, Zafira bez problemu zmieści się w większości parkingów podziemnych bez ryzyka uszkodzenia dachu. Aby funkcjonalność auta była większa, można je wyposażyć w przesuwne drzwi z obu stron.

Zafira IV wkrótce dostępna będzie z napędem 4x4 w postaci prostego układu przeniesienia napędu opartego na sprzęgle wiskotycznym.

Diesle podstawą napędu nowej Zafiry

Vany z założenia pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie, więc w takich autach zdecydowanie lepiej sprawdza się diesel. W Zafirze Opel postawił na silniki wysokoprężne znane z innych modeli.

Podstawowy z nich ma pojemność 1,5 litra i rozwija moc 105 KM. Współpracować może z manualną, sześciobiegową skrzynią. Lepiej jednak radzi sobie Zafira ze 120 konnym dieslem 1,5, który potrzebuje 14,1 s. na sprint do 100 km/h. Ten drugi wariant powinien już jednak zadowolić użytkowników poruszających się przede wszystkim w mieście. Na podróże autostradami, taki napęd będzie zdecydowanie za słaby. 

Topowe wersje Zafiry wyposażone są w dwulitrową jednostkę wysokoprężną, dostępną w dwóch wariantach mocy: 150 bądź 177 KM. To silnik znany z większych modeli aut grupy PSA, który charakteryzuje się dość dobrą dynamiką, stosunkowo niskim zużyciem paliwa oraz wysoką kulturą pracy. Najsilniejsza Zafira generuje 400 Nm i rozpędza się do setki w niewiele ponad 10 sekund, co jest bardzo dobrym wynikiem, jak na auto o masie własnej przekraczającej 1800 kg. Skrzynia automatyczna dostępna jest tylko w najmocniejszej odmianie niemieckiego vana.

Wrażenia z jazdy

Najnowsze wcielenie Zafiry, która była testowana, to Zafirą Extra Long w wyposażeniu Business VIP. występuje ona z automatyczną, ośmiobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Jednostka dwulitrowa osiągająca moc 177 KM spełnia najnowsze normy emisji Euro 6.2. Według producenta przyspieszenie do setki zajmuje tej wersji Zafiry 10,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Na pochwałę zasłużyło zużycie paliwa, które podczas ok. 100 kilometrowej trasy w zróżnicowanych warunkach, wyniosło średnio ok. 9 litrów.

Trzeba przyznać, że podróżowanie Zafirą było bardzo przyjemne. W małych, niemieckich miasteczkach, gdzie uliczki są bardzo wąskie, trzeba było jednak pamiętać o sporych gabarytach auta. Żywiołem biznesowej wersji Zafiry jest zdecydowanie autostrada i tam podróżowanie mocną Zafirą jest komfortowe, zaś samo auto jest bardzo stabilne i zdaje się nie przejmować bocznymi podmuchami wiatru.

Żwawo też reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Zawieszenie Zafiry dzielnie znosi jazdę po nierównych drogach, jest sprężyste i nie przenosi zbyt wiele drgań do kabiny pasażerskiej. Wspomaganie układu kierowniczego działa dość silnie, a przy tym precyzyjnie. W aucie siedzi się wysoko, zaś spore powierzchnie przeszklone umożliwiają dobrą widoczność.

Van 4x4

Dostępność napędu na wszystkie koła jest tym, co ma uszlachetnić ofertę Opla Zafiry. Mieliśmy okazję wziąć udział w próbie sprawnościowej, która obejmowała strome podjazdy, zjazdy, a także przeprawę przez głębokie kałuże i błotniste koleiny. Stosunkowo prosty napęd na obie osie spisał się bardzo dobrze, także dzięki prześwitowi zwiększonemu o 25 mm, który w wersji 4x4 wynosi 175 mm.

Tak wyposażona Zafira może być dobrą ofertą dla osób lubiących jeździć na wypoczynek w miejsca, do których dojazd prowadzi nieutwardzonymi szlakami.

Dziewięć siedzeń w każdym wariancie długości

Na uwagę zasługuje fakt, że każda wersja Zafiry umożliwia zabranie na pokład nawet dziewięcioro pasażerów. Przestrzeń w aucie można aranżować, decydując się na dwa niezależne fotele obrotowe oraz sporych rozmiarów stolik w drugim rzędzie.

W najkrótszej odmianie Compact może brakować miejsca na nogi pasażerów dalszych rzędów, jednak w średniej i najdłuższej odmianie przestrzeni na nogi już nie zabraknie. Dużo miejsca jest także nad głowami oraz na wysokości barków. Przednie siedziska można doposażyć w elektryczną regulację w kilku płaszczyznach, podgrzewanie i masaż. Są wygodne, dobrze wyprofilowane i dość sztywne.

W lepiej wyposażonych odmianach, kierowca ma do dyspozycji wyświetlacz przezierny. Elementem uprzyjemniającym długie podróże może być panoramiczne okno dachowe, dostępne jako opcja. Pojemność bagażnika jest bardzo imponująca. W  wersji Compact wynosi 750 litrów, w Long - 1000 litrów, zaś w Extra Long - aż 1400 litrów.

Ceny i dostępność

Wprawdzie pierwsze egzemplarze Zafiry czwartej generacji przyjadą do polskich salonów dopiero po wakacjach, jednak zamówienia na auto można składać już teraz. Najtańsza odmiana, z bazowym silnikiem diesla 1,5 102 KM, kosztuje 134 700 zł.

Średnia wersja nadwozia Long ze 150 konnym silnikiem 1,5 wyceniona została na 151 750 zł. Najwięcej trzeba zapłacić za najmocniejszego diesla o mocy 177 KM z automatem i nadwoziem Extra Long - od 147 tys. zł wzwyż, przy czym najbogatsza odmiana Business VIP kosztuje ponad 200 tys. zł.

Zapraszamy do nas!

Wrażenia z jazdy nowym Oplem Zafira gwarantowane!

 

 

Lubisz motoryzację?

Polubisz i nas!

 

Obserwuj nas na Facebook i bądź na bieżąco!

 

U nas zawsze ciekawe informacje i gorące newsy!