R jak – Rekuperacja
Rekuperacja – inaczej hamowanie regeneracyjne, polega na odzyskiwaniu energii kinetycznej uwalnianej podczas hamowania.
W pojazdach elektrycznych odbywa się to zwykle poprzez przełączenie silnika na tryb pracy generatora i odprowadzenie powstałego prądu do akumulatora. Fizyka pozwala na odzyskiwanie tylko części powstałej energii przy hamowaniu.
Pojazdy elektryczne, takie jak np. e-Golf, mają różne tryby rekuperacji i to kierowca decyduje, jak dużą część tej energii chce odzyskać podczas hamowania.
W ruchu dalekobieżnym efekt odzysku jest mniejszy niż w ruch miejskim, ponieważ ilość operacji hamowania jest mniejsza.
Im płynniejszy jest sam proces hamowania, tym większa jest część odzyskiwanej energii.
S jak - Solidna bateria półprzewodnikowa
Technologia ogniw półprzewodnikowych jest przyszłością motoryzacji.
Zastosowane w nich elektrody i elektrolity mają postać stałą, dzięki czemu są dużo bardziej gęste (większa pojemność magazynowa energii). Wpływa to na dużo szybszy czas ładowania, lepsze odprowadzanie ciepła i bezpieczeństwo użytkowania - nie ma ryzyka wybuchu.
Volkswagen e-Golf z akumulatorem na paliwo stałe (technologia ogniw półprzewodnikowych), miałby zasięg ponad trzykrotnie większy w porównaniu do obecnego.
Akumulatory tego typu będą też dużo tańsze w produkcji, dzięki czemu wyposażone w nie pojazdy nie będą odbiegać ceną od swoich spalinowych odpowiedników.
Volkswagen wraz z Uniwersytetem Stanforda pracują nad komercjalizacją tego rozwiązania w samochodach elektrycznych całej grupy VAG.
T jak – TTW (Tank-to-Wheel)
Termin TTW (Tank-to-Wheel) odnosi się do podzakresu w łańcuchu energetycznym pojazdu, który rozciąga się od punktu, w którym energia jest absorbowana (punkt ładowania), do rozładowania.
TTW określa więc zużycie paliwa w pojeździe i towarzyszące podczas jazdy emisje szkodliwych substancji.
Lubisz motoryzację?
Polubisz i nas!
Obserwuj nas na Facebook i bądź na bieżąco!
U nas zawsze ciekawe informacje i gorące newsy!